Seminaria odbywają się co drugi miesiąc. Spotkanie otwierające nowy cykl Edukacja i Społeczeństwo (EiS), 10 grudnia 2020, poświęcone jest dwóm wybranym wątkom raportu „Poza horyzont: kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”, podstawie aksjologicznej edukacji oraz relacyjności procesu uczenia się. Autorzy raportu stawiają pytanie o przemiany szeroko rozumianego systemu edukacji w perspektywie 20-30 lat.
Program seminarium
Michał Federowicz, (IFiS PAN) – Powitanie uczestników
Andrzej Rychard, (Dyrektor IFiS PAN) – Otwarcie nowego seminarium „Edukacja i Społeczeństwo”
Jerzy Hausner, inicjator i główny redaktor raportu „Poza horyzont: kurs na edukację” (OEES)
– Naświetlenie wątku aksjologicznego
Krystyna Dynowska, współautorka raportu (MODN) – Rola relacji w edukacji
Panel dyskusyjny:
Jolanta Choińska-Mika (UW)
Ewa Radanowicz (Szkoła podstawowa, Radowo Małe)
Tomasz Szkudlarek (UG),
Andrzej Rychard (IFiS)
Andrzej Leder (IFiS)
Dyskusja
Kolejne seminaria:
Czwartek, 4 lutego 2021r.
Temat: Klimat i relacje w szkole. Punktem wyjścia w dyskusji są wyniki badań międzynarodowych TIMSS i PISA. Uczestników seminarium zachęcamy do zapoznania się w szczególności z rozdziałem 6 i 7 raportu TIMSS oraz rozdziałem 6 i sekcją zatytułowaną „Praktyki czytelnicze, strategie czytania i lekcje języka polskiego w opiniach uczniów” raportu PISA.
Program seminarium
Michał Federowicz, (IFiS PAN) – Powitanie uczestników
Michał Sitek (IFiS PAN, IBE) – Wprowadzenie do dyskusji na postawie raportów z badań TIMSS i PISA
Panel dyskusyjny:
Agnieszka Ciesielska (LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Witkacego, Warszawa)
Katarzyna Hall (Stowarzyszenie Dobra Edukacja)
Krzysztof Biedrzycki (UJ, IBE)
Dyskusja
Czwartek, 15 kwietnia 2021r.
Temat: Relacje ważne dla edukacji w czasie pandemii.
Punktem wyjścia w dyskusji jest książka: Grzegorz Ptaszek, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj – Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, szczególnie rozdział pt. Ważne relacje uczniów i nauczycieli w czasie edukacji zdalnej.
Program seminarium
Michał Federowicz, (IFiS PAN) – Powitanie uczestników
Jacek Pyżalski (Uniwersytet Adama Mickiewicza) – Relacje ważne dla edukacji w czasie pandemii
Panel dyskusyjny:
Małgorzata Wiśniewska (Szkoła Podstawowe w Babicach), Piotr Rycielski (Uniwersytet SWPS), Krzysztof Ostaszewski (Instytut Psychiatrii i Neurologii)
Dyskusja
Czwartek, 10 czerwca 2021r. w godz. 15:00-17:00.
Temat: Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce.
Punktem wyjścia do dyskusji będzie przedstawienie przez prof. Krzysztofa Ostaszewskiego najnowszych wyników – jeszcze niepublikowanych – badań nad stanem zdrowia psychicznego dzieci
i młodzieży szkolnej, w ramach prowadzonego w Instytucie Psychiatrii i Neurologii (IPiN) w Warszawie pod kierunkiem dr Jacka Moskalewicza i prof. Jacka Wciórki programu badawczego EZOP – kompleksowego badania stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań.
Program seminarium
Michał Federowicz, (IFiS PAN) – Powitanie uczestników
Krzysztof Ostaszewski (IPiN) – Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce
Panel dyskusyjny:
Jacek Moskalewicz (IPiN)
Elżbieta Królikowska (WCIES)
Ewa Wysocka (UŚ)
Barbara Remberk (IPiN, Krajowy Konsultant w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży)
Dyskusja